måndag 1 augusti 2011

Matte bänder tungt...

Helgens fiske var planerat ute på västerhavet över något vrak, med siktet inställt på bleka. 
Men dessa planer gick snabbt i kras när jag vaknade på lördagsmorgonen och såg hur trädkronorna svajade i den 8 sekundmeter hårda vinden... 
Men jag och Mattias sadlade snabbt om och drog istället ut på lite gyltafiske bland holmar och skär. 

Vid 11 tiden kommer Mattias och hämtar mig i hamnen, och snart är vi ute bland de heta gyltaplatserna. Denna dag är det jag som agerar lite guide, eftersom Matte har fiskat ganska lite gylta i Lysekils skärgård. Det blir dock inte speciellt lätt att agera guide när de flesta intressanta platserna är utsatta av hård vind eller starka strömmar... Men vi lyckas åtminstone hitta några platser där det går att ankra en bit från land. Den första platsen levererar helt okej med berggylta. Och vi får ett gäng fiskar på 8-9 hekto. Dessutom levererar denna plats en blågyltahane på knappt 4 hekto. Nästa plats är väl beprövad, och jag har höga förhoppningar på berggyltor över kilot. Dessvärre är det bara att ge upp efter ett par misslyckade ankringsförsök. Det visar sig nämligen att både vind och ström är emot oss på denna plats. 
Vi åker vidare till nästa plats, där siktet är inställt på paddtorsk... Även på denna plats visar det sig vara svårfiskat och jag sätter mig i botten i första nedsläppet. Men Mattias lyckas bättre när han krokar en berggylta som bjuder på en stenhård fajt, där Matte inte får in en enda centimeter de första sekunderna. Vi blir dock ganska förvånade när en berggylta på prick kilot hamnar i håven. Helt otroligt va starka dessa fiskar är!
Matte med dagens största
Efter denna fångst blir fisket segt, och de kommande platserna levererar inget mer än 8 hektos berggyltor. 
Regnbåge över Lysekil

Väl i hamn summeras fiskedagen på ett bra sätt när Benny Johansson kommer gående på kajen, och stannar till för lite fiskesnack. 


Simma lugnt, Gustav "Gurra" Ljung        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar