onsdag 7 september 2011

Farfyllt fiske i helgen

I helgen var jag och fyra klasskompisar hemma på västkusten för en helgs fiske efter blandade arter. Vi anlände på fredag förmiddag till Lysekil, och jag tog beslutet att resten av dagen skulle ägnas åt gyltafiske ute på en holme. Vi hinner komma ut en bit i skärgården på samma gång som vinden tilltar. Fiskeplatsen får bli en ganska vindskyddad plats där vi alla kan fiska från land. Vi lägger till med båten inne i en vik och börjar tackla upp spöna. När alla tackel är färdiga ska jag visa lite hur det går till. 
På skojs skull frågar jag hur lång tid de tror att de tar innan jag har krokat en fisk... Gissningarna är spridda mellan 18 sekunder och 10 minuter. Så jag går ganska självsäkert ner till vattnet och släpper ner tacklet till botten. Sänket slår i botten, och det dröjer bara någon sekund innan jag känner första nappet. Därefter följer ett klart tyngre hugg, så jag sätter in en hårt mothugg och krokar fisken. Det blir en stenhård fajt med denna grymt starka fisk som visar sig vara större än jag först trodde. Gyltan väger 1125 gram, och vi kommer överrens om att det tog cirka 10 sekunder att kroka första fisken...
Nu börjar de andra sprätta upp räkpåsar för att snabbt börja fiska. Det visar sig att gyltorna är huggvilliga längs med hela klippkanten. Och efter en stund står nästan alla med krökta spön. 
Vackert...

Fisket fortsätter vara bra ett par timmar innan strömmen och vinden tilltar och det blir segare. Men vi fortsätter fiska någon timma till. 


På vägen hem bestämmer jag mig för att åka förbi några bra havsöringplatser, eftersom denna art stod högt på vissa personers önskelista. Vi lägger oss och fiskar av ett litet sund, och efter bara 5 minuter krokar Fredrik en öring på fluga. Fisken hoppar ett par gånger innan den kliver av ett par meter från båten. Vi fortsätter nöta efter öring, men dem lyser nu med sin frånvaro. Så efter en stund bestämmer vi oss för hemfärd. 
Redo för havsöring


Fortsättning följer...      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar