lördag 29 oktober 2011

Blåsväder och många gäddkontakter

Igår var jag ute och körde slowtrolling med mört i jakten på de stora gäddmaddamerna. Vi lämnade hamn vid ljusets inbrott och hade ute alla spöna efter en stund. Till en början blåste det inte speciellt mycke och förhållandena såg bra ut. Det dröjde någon timma innan första gäddan bjöd upp till dans. Det är på min sida hugget kommer och jag kan utan någon större dramatik fajta in en fisk på drygt fyra kilo. Nästa hugg kommer endast en kvart senare och Jon sätter in ett stenhårt mothugg. Denna fisk bjuder på en klart bättre fajt och visar sig väga runt 7 kilo. Senare tilltar vinden ganska ordäntligt, vilket inte verkar positivt...
Nästa hugg sätter jag in ett hårt mothugg. Men trotts det så kliver fisken av efter en kort fajt. Det fortsätter likadant resten av dagen, och efter 6 bommade hugg enas vi om att köra mot hamn. På vägen tillbaka hugger det för mig och äntligen får krokarna ordäntligt fäste. Det visar sig var en 5 kilos fisk som får sätta punkt för en tuff dag på sjön.
Ett värmande besök i höstrusket

Simma lugnt, Gurra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar