tisdag 5 juli 2011

Galet fajtande karpar

Minnena från de sista tre åren på Sportfiskeakademin åker runt i huvudet. Det är svårt att greppa att det är slut. Men här är jag nu, sittandes i min lilla Opel på väg hem till Blekinge efter att ha tagit studenten bara för någon timma sedan. Minnena är många, men man måste se framåt också, och jag har sedan flera månader tillbaka ställt in siktet på torpedformade karpar som fajtar för glatta livet varje gång…  

Så var man äntligen här igen. Efter att ha börjat lite smått med karpfiske förra sommaren så skulle jag nu satsa stort denna sommaren. För fyra år sedan fångades här en vacker karp på fina 8.6 kg och förhoppningarna var stora att den fisken fortfarande levde och hade växt på sig till nu.

De första passen blev dock inte riktig vad jag hade förväntat mig… Karparna var absolut inte intresserade av mina beten, trots envist mäskande. Jag testa med flera olika beten och metoder, men inget verkade fungera. Kunde karparna fortfarande hålla på med leken? Ja, man börjar ju undra när det enda som hugger är småkarp på flötmete med majs.
Detta håller inte, tänkte jag. I sjön så simmar ju mängder med karpar på 0.5-3 kg eftersom karpens lek ger resultat varje år ända sedan 30-talet, då första och enda utsättningen gjordes. Men planen var klar inför kommande helg. Nu ska de stora vilda karparna bjudas på en frestning som knappast kan motstås…  

Det har nu blivit helg innan midsommar och jag har valt att byta swimm. Jag låter min favoritplats vila ett tag för att istället fiska på en plats med djupare partier i hopp om att de större individerna går djup. Men jag valde även en ny plats i hopp om att undvika kräftorna som envisats med at äta upp mina boilies.

Efter en del plockande så är samtliga bottenspön utplacerade och jag känner mig nöjd med tre färska beten på en tämligen ofiskad plats. Och det visar sig genast att platsbytet ger resultat, flera gånger om… Det hugger med jämna mellanrum, och varje gång känner jag hyfsad tyngd då jag lyfter spöt. Samtliga fiskar fajtar riktigt bra och efter första dagen kan jag summera 5 karpar på 2-3,8 kilo. Vilket kan räknas som klart godkänt, då jag inte heller hade förmäskat utan bara använt mig av PVA-påsar fyllda med pellets.
Fin dubblé


Nästa helg... 
Dagen efter midsommar kommer en god vän ner till Blekinge för att testa lyckan och fånga sin första karp. Vi möts på tågstationen och åker direkt till sjön för att förmäska inför nästa dag. Krillmix och pellets blandas till lagom stora mäskbollar, och kastas sedan ut på samma swimm som gav så bra resultat föregående helg. 
Innan vi åker hem ägnas 5 minuter åt lite flötmete och vi lyckas fånga varsin karp i 2 kilo klassen…

Dagen därpå börjar bra och vi fångar ganska omgående några ”normalstora” mellan 2-3 kilo på flötmete. Men det dröjer inte länge innan det drar iväg på ett av våra bottenmeten som är riggade med tämligen små boilies. Efter en tuff fight visar det sig vara en hyfsad karp på 3.6 kilo som min kompis fick äran att drilla. Fisken föll för en favorit smak för denna sjö, en 14mm Red Fish pop up.

Vi står och studerar denna vackra varelse som ligger och glänser i håven, men avbryts snart av ännu ett tjutande larm. Med snabba steg är jag snart framme vid spöt där det bokstavligen sprutar ut lina från rullen, Jag lyfter spöt och känner något tungt i andra linändan. Fisken går riktigt tungt och gör flera brutala rusningar. ”Detta är en bättre fisk”, tänker jag. Och efter en hyfsat kort men intensiv fight ser vi fisken gå upp och vältra sig i ytan en bit från land. ”DEN ÄR STOR!”, skriker vi båda och innan jag vet ordet av så ligger fisken i håven. Jag lyfter upp fisken på avkrokningsmattan och lossar kroken. En snabb vägning avslöjar att fisken överträffar föregående sjörekord med råge. Vågen visar grymma 10.5 kilo och glädjen är total!
10,5 kilo rena muskler!

Efter några snabba bilder får fisken åter friheten. Betet var en 14mm Magic Fruit pop up.
Dagen fortsätter sedan med några pigga karpar mellan 2-3 kilo innan vi beslutar att åka hemåt.
Release the beast


När vi kommer hem granskas bilderna på min fisk och jämförs med en bild på karpen för fyra år sedan på 8.6 kilo. Och det visar sig vara samma fisk som har växt på sig. 

Framöver kommer det bli många timmars karpfiske med hopp om fler fina fiskar och bättre medelvikt, då jag vet att det simmar ett antal mellan 4-7 kilo i sjön. Frågan är nu bara, hur länge kommer detta sjörekord stå sig? Och kan denna fisken fortsätta växa mer med sin höga ålder? Hon verkar ju åtminstone väldigt välmående.

Ha de gött / Anton Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar