söndag 31 juli 2011

Pigga sommargösar

Under några kvällar och någon enstaka tidig, tidig morgon har jag gjort några försök att fånga de storväxta gösarna som simmar i en närliggande sjö. Gös över 6kg är ganska vanliga och medelvikten på gösen ligger mellan 4-5kg. Det är dessa gösarna jag har varit ute efter på de passenjag har gjort. Fisket har varit ganska bra, med fisk på nästan alla passen men de riktig stora sakans, och medelvikten på fisken har inte alls varit det jag hade hoppats på. Den största fisken hitentills för mig är på lite över 3kg och totalt 5st fångade. E kompis till mig har i år fått 2st, en på 4,5kg ock en på 5kg så de större finns där och det är motivation nog för mig att forsätta några gånger till.
En av de mindre gösarna


Fisket bedriver jag med jiggar i storlekarna 8-15cm med ett lätt huvud med kort krok som sedan kompleteras med ett stingertackel. Detta är för att lätt lyfta jiggen från botten utan att missa hugen om gösen skulle ta långt bak på jiggen. Den traditionella jigghuvudet med krok som sticker upp mitt på ryggen är helt utesluten för mig.
En äkta "killer"

 I skivande stund planerar jag redan nästa göspass, så en ny rapport kommer inom kort.


Simma Lugnt, Anton Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar