torsdag 21 juli 2011

Nytt vatten, nya möjligheter

I helgen så var det äntligen tid att provfiska en ny karpsjö. Även denna sjöns fiskar blev inplanterade i mitten av 1900-talet och sedan dess har fisken förökat sig och sjön innerhåller nu bara naturligt födda karpar. Jag hade hört ryckten om att det skulle finnas lite större fiskar i sjön, så förväntningarna var stora att försöka fånga några av dessa.

Väl framme vid sjön så började jag direkt med att mäska ordentligt på platsen jag valt ut. Undertiden som jag slungade ut mina mäskbollar såg jag några fiskar som gick och åt i ytan. Jag knöt snabbt på ett ytmete och innom bara någon minut hade jag en fisk på kroken. Fisken kämpar starkt men den ger sig gaska snabbt och jag kan konstatera att fisken är ”jätte liten”. Karpen vägde ca 5hg men ett bevis på att fisken med framgång har fortplantat sig under åren.
Fisken får gå tillbaka och jag avslutar med några sissta bollar min mäskning.Medans ppöna riggas ser jag några fiska vid land på ca 3-5cm. Jag smyger mig fram och ser att det är karpyngel. En härlig syn att se näst generations karpar. Efter detta lägger jag noggrant ut beterna och lutar mig tillbaka. Tiden går och jag fördriver tiden med att både flötmeta och ytmeta ytterligare några småkarpar för att få en uppfattningom hur mycket fisk det finns i sjön. Efter bara någon timme kan jag konstatera att det kryllar av fisk i storlek mellan 5hg och 1kg.


Efter någon timme kommer äntligen det första runnet och adrenalinet stiger.
-Hoppas detta är en av de större fiskarna, tänkte jag när jag närmade mig spöt. Dock så var inte fallet så, utan även denna fiske var en liten fisk på ca 1kg, som för övrigt blev min största fisk under helgen. Det som var glädjande var att detta var min första fjällkarp. Kul med lite omväxling från spegelkarparna men man hade ju hoppats på lite bättre storlek.


Efter helgen kan jag nu konstatera att det fanns mycket mer fjällkarpar än jag trodde. Jag fångade myckt mer fjällisar än spegel. Till kommande helg ska jag försöka mäska annorlunda och försöka locka de större fiskarna till hugg. I fiske är inget omöjligt, eller?


Tight lines, Anton Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar